Hari Raya Aidiladha 2014 di Surau Nur Islam MACMA Bintulu



Pekerja-pekerja Indonesia turut terlibat secara langsung. 


 Tidak lupa juga kepada kaum-kaum hawa yang turut menolong memotong dan mengagihkan daging. 





5 Oktober 2014

Hari Raya Qurban telah dijalankan di Surau Nur Islam Macma  Bintulu. Sapi-sapi milik Macma Cawangan Bintulu disembelih oleh Ustaz Zainol daripada BIC. Turut dimeriahkan lagi dengan kerjasama ahli-ahli MACMA dengan ahli-ahli BIC seperti Haji Mat, Cikgu Baki Morshidi dan Cikgu Wan Juliana serta anaknya, saudara Azamudin. Haji Mat serta keluarga turut menyumbangkan tenaga memasak masakan tengahari bagi semua yang terlibat.Walaupun hari Qurban dituruni dengan hujan rahmat, namun, bukan halangan bagi mereka untuk meneruskan ibadah Qurban. Semoga sentiasa dilimpahi rezeki dan berkat. 


Ibadat korban merupakan antara amalan yang amat disukai oleh Rasulullah SAW di mana baginda sentiasa menggalakkan sahabat-sahabat baginda melakukan ibadat korban. Ini memandangkan ibadat korban itu mempunyai banyak hikmah dan kelebihan-kelebihan yang memberi kebaikan kepada diri kita, agama dan masyarakat. Oleh yang demikian, sebagai umat Islam yang mampu seharusnyalah mengambil iktibar terhadap galakan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam kepada sahabat-sahabat baginda untuk berbuat demikian.

Terdapat banyak hadis yang menganjurkan ibadat korban antaranyab di mana Rasulullah s.a.w. bersabda;

مَاعَمِلَ ابْنُ آدَمَ يَوْمَ النَّحْرِ عَمَلاً أَحَبَّ إِلَى الله عَزَّ وَجَلَّ مِنْ إِهْرَاقَةِ دَمٍ. وَإِنَّهُ لَيَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِقُرُونِهَا وَأَظْلاَفِهَا وَأَشْعَارِهَا. وإِنَّ الدم لَيَقَعُ مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ بِمَكَانٍ، قَبْلَ أَنْ يَقَعَ عَلَى الأَرْضِ. فَطِيبُوا بِهَا نَفْساً


“Tidak ada amalan yang dilakukan oleh manusia pada hari raya korban yang lebih disukai Allah dari mengalirkan darah (yakni menyembelih korban). Sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat nanti dengan tanduk-tanduknya, kuku-kuku dan bulu-bulunya (dan diletakkan di atas timbangan). Dan sesungguhnya darah binatang korban itu mendapat kedudukan di sisi Allah di suatu tempat yang tinggi sebelum ia jatuh di atas bumi.[1] Oleh itu, ikhlaskanlah hati kamu ketika berkorban itu”. (Riwayat Imam at-Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Saidatina ‘Aisyah r.a.. Menurut Imam as-Suyuti; hadis ini adalah hasan. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 7949.)

No comments:

Post a Comment